نکات ایمنی در جوشکاری
ایمنی در جوشکاری و خطرات و روش های مقابله با آن
می 13, 2023
استاندارد رنگ سیلندرها
استاندارد رنگ سیلندر
نوامبر 8, 2023
کپسول استیلن

سیلندر استیلن


از آنجایی که گاز استیلن در اکثر فرآیندهای جوشکاری و برش با سوخت اکسیژن می سوزد و شعله ای شدید با دمای 6300 درجه فارنهایت ایجاد می کند، باید در سیلندرهای مخصوصی که طراحی و تولید شده اند ذخیره و حمل شود . که ما در شرکت ساپرا گاز راگا سعی در معرفی و شناخت این سیلندر داریم.
سیلندر استیلن که با مواد متخلخل بارگیری می شوند و تا 50 درصد ظرفیت خود را با استون پر می کنند، برای نگه داشتن استیلن در حالت حل شده در طول حمل و نقل مناسب هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ماده متخلل می توانید مقاله ماده متخلخل سیلندر گاز استیلن و عملکرد آن را در سایت ساپرا گاز مطالعه نمایید.

هیچ فضای خالی ای در کپسول استیلن وجود ندارد و این مواد پر کننده به خنک کردن داخل کپسول و جلوگیری از تجزیه حرارتی (تجزیه گاز استیلن به کربن و هیدروژن) کمک می کند.


این مواد متخلخل هر گونه افزایش فشاری را که ممکن است به مرور زمان در سیلندر ایجاد شود خنثی می کند.
کپسول های استیلن با در نظر گرفتن نیاز کاربران طراحی و توسعه یافته اند.

جلوگیری از افزایش فشار درون سیلندر استیلن هدف اصلی سازنده و کاربر است.


بدنه کپسول استیلن مانند دیگر سیلندرها از فولاد ساخته شده است.
سیلندرها در اندازه های مختلف و دارای کد رنگی هستند. آن ها در فواصل منظم توسط سازنده با استفاده از تست های هیدرولیک، ضربه و کشش آزمایش می شوند.


 
کپسول گاز استیلن
 

شیر سیلندر استیلن


انتهای بالای سیلندر یک شیر نصب شده است که تعداد و علامت های مختلفی روی آن نقش بسته است.انواع شیرهای متداول عبارتند از: شیر شاخص پین، دماغه گاوی، چرخ دستی و شیر انتگرال.
سیلندرهای کوچک دارای یک سوپاپ شاخص پین هستند در حالی که سیلندرهای بزرگ دارای نوع دماغه گاوی هستند.
شیر سیلندر استیلن از یک شفت آچار خور و یک بدنه برنجی تشکیل شده است که فشار کاری آن تا 60 بار تست می شود .
استفاده از شیر کپسول استیلن فقط در این کپسول مقدور است و استفاده درکپسول سایر گازها خطرناک خواهد بود.برای جلوگیری از باز و بسته شدن ناگهانی بدست سایر افراد روی این شیر فلکه وجود ندارد.
تیم ساپرا گاز راگا در راستای فروش انواع شیر کپسول اقدام به فروش برند معروف BBB و سایر برندها می نماید. شیر BBB در نوع اصلی خود ساخت کشور ژاپن می باشد. که البته این محصول در ایران مهندسی معکوس شده و در دو کیفیت ژاپنی و ایرانی به فروش می رسد. شیر BBB برای کپسول های اکسیژن، استیلن و CO2 موجود می باشد که دارای استاندارد است.
شیر سیلندر استیلن جهت کنترل جریان خروج گاز و به اصطلاح باز و بسته کردن آن تعبیه گردیده است.
شیراستیلن از برنج ساخته شده است و شکننده ترین قسمت کپسول است، بنابراین با یک کلاه محافظ فلزی برای محافظت ارائه می شود.

نحوه عملکرد شیر کپسول


گاز از طریق پورت خارج می شود. شیر حاوی یک میل یا شفت است که برای باز یا بسته شدن سیلندر چرخانده می شود.
هنگامی که شیر باز می شود شفت به سمت بالا حرکت می کند و گاز به سمت پورت جریان می یابد. در حین بسته شدن، شفت روی نشیمنگاه قرار می گیرد.
دو نوع شیر در حال استفاده است. در شیر پک شده(شیر اکسیژن)، شفت توسط پکینگ های ارتجاعی مانند تفلون آب بندی می شود(شفت روی مغزی هایی که حاوی تفلون است قرار می گیرد).
در شیر دیافراگمی یک دیافراگم قسمت بالایی و پایینی را از هم جدا می کند.قسمت پایینی آن را می بندد یا اجازه می دهد گاز از طریق شیر جریان یابد. دومی فقط با ½ یا ¾ دور باز می شود و احتمال نشتی کمتری دارد.

سایزهای مختلف شیر استیلن


سایز شیر سیلندر استیلن بستگی به اندازه ی دهانه سیلندر داشته و در سه سایز که اصطلاحا به آن ته کلفت، ته متوسط و ته باریک می باشد، عرضه می گردد.
 
شیرسیلندراستیلن
شیرBBBسیلندر استیلن
 

اجزای سیلندراستیلن



بدنه،شانه و گردن


استوانه دارای بدنه، شانه و گردن است.
قسمت بالای منحنی بدن را شانه می نامند که در گردن باریک می شود. گردن به یک رزوه پیچ مخروطی ختم می شود که سوپاپ در آن تعبیه شده است. هنگامی که سوپاپ به گردن سیلندر پیچ می شود، از یک ماده قابل ذوب (Wood's Metal) برای آب بندی نشتی بین شیر و سیلندر استفاده می شود.
اگر کپسول در معرض حرارت شدید قرار گیرد سوپاپ عملکرده و ذوب می شود. این عملکرد باعث آزاد شدن گاز می شود و خطر انفجار را کاهش می دهد.

در قسمت بالایی سیلندراستیلن فیلتری قرار دارد که از خروج مواد متخلخل و گرفتگی شیر سیلندر جلوگیری می کند. از جمله خدمات کارخانه استیلن ساپراگازدر کنار سرویس سیلندر تعویض این فیلترها است.
در تصویر زیر طرح شماتیک سیلندر استیلن وتصویر سیلندر استیلن ژاپنی را مشاهده می کنید که دارای شیر توپیچ بوده و سوپاپ در قسمت بالایی آن قرار دارد.

گاز فشرده چیست


گاز فشرده به هر ماده یا مخلوطی در ظرفی گفته می شود که فشار مطلق آن بیش از 40 psia در 70 درجه فارنهایت یا فشار مطلق بیش از 104 psia در 130 درجه فارنهایت باشد. بسته به ساختار گاز و سیلندر، محتویات می توانند به فشار بیش از چندین هزار پوند در اینچ مربع (PSI) برسند.
محتویات سیلندرهای گاز فشرده می تواند خطرات متعددی از جمله اشتعال پذیری، سمیت و خفگی ایجاد کند. اگر فضایی به درستی تهویه یا درجه بندی نشده باشد، در صورت نشتی می تواند خطرناک شود.
در حالت ایده‌آل، فضاهایی که مقادیر زیادی گازهای فشرده یا مایع را ذخیره می‌کنند باید مجهز به دستگاه‌های نظارت بر هوا باشند تا به پرسنل در مورد خطراتی مانند کاهش اکسیژن یا اتمسفرهای انفجاری هشدار دهند.
سیلندرهای گاز فشرده اغلب در آزمایشگاه ها برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

شرایط نگهداری از سیلندرها


1)سیلندرها باید همیشه در حالت عمودی (مگر اینکه توسط فروشنده دستور دیگری داده شده باشد) و درپوش شیر محکم در جای خود نگهداری شوند.
2)تمام سیلندرها باید با زنجیر یا تسمه مناسب محکم شوند تا از افتادن آنها جلوگیری شود.
3)مناطق نگهداری باید به خوبی تهویه شوند و از نظر خطرهای محتویات دارای درجه بندی باشند.
4)زنجیرها/تسمه ها باید به طور ایمن به ساختاری که بتواند وزن سیلندرها را تحمل کند وصل شود.
5)برچسب‌های سیلندر باید نام مالک، بخش و تاریخ دریافت را نشان دهند و تا زمانی که به فروشنده بازگردانده شوند، محکم به سیلندر متصل شوند.
6)برچسب سیلندر باید وضعیت سیلندر را نشان دهد. کامل، در حال استفاده یا خالی.
جهت تکمیل اطلاعات خود در زمینه ایمنی سیلندرهای مختلف میتوانید مقاله ایمنی سیلندر را در سایت ساپرا گاز راگا مطالعه نمایید.

حمل و نقل سیلندرها:


هرگز سیلندر را بدون نصب درپوش شیر حمل نکنید. تنها استثناها برای سیلندرهایی است که از کلاهک استفاده نمی کنند و آنهایی که محافظ شیر غیرقابل برداشتی دارند که به بدنه سیلندر جوش داده شده است.
سیلندرها هرگز نباید با رگولاتورهای نصب شده یا در حین اتصال به تجهیزات جابجا شوند.

هر سیلندر در نزدیکی شیر با کد تاریخ آخرین آزمایش هیدرواستاتیک مهر شده است. تا زمانی که یک سیلندر آزمایش هیدرواستاتیکی را پشت سر بگذارد، می توان آن را به طور معمول در فواصل 5 ساله دوباره به خدمت قرار داد.
سیلندرهای قدیمی دارای کدهای تاریخ زیادی هستند که روی دیوار حک می شوند. هنگام بررسی یک سیلندر، همیشه آخرین کد تاریخ را دنبال کنید.

3 Comments

  1. Thank you ever so for you article.Thanks Again.

  2. Healthstay گفت:

    Good post! We will be linking to this particularly great post on our site. Keep up the great writing

  3. Hannah Holmes گفت:

    Hi there, after reading this awesome article i am also cheerful to share my knowledge here with colleagues.my blog post – Corpuri de iluminat –

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *