آیا رابطه بین دوده و استیلن را می دانید؟کاربرد آن را چطور؟
می 31, 2021
گاز استیلن آزمایشگاهی
گاز استیلن آزمایشگاهی و تکنیک های استفاده از آن در دستگاه جذب اتمی
مارس 30, 2023
دوده صنعتی و بهبود کیفیت و چسبندگی آن
همانطور که میدانید شرکت ساپرا گاز راگا در کنار تولید گاز استیلن آزمایشگاهی و صنعتی(گاز کاربید) در جهت تحقیق و توسعه علم و دانش و تاثیر آن در صنعت گام برداشته است.
گروه تحقیقاتی ساپراگاز در این مقاله نحوه تولید دوده صنعتی با کیفیت مورد نظر و بهبود چسبندگی آن به قالب ریخته گری را ارائه داده است. میدانیم که یکی از کاربردهای استیلن تولید دوده صنعتی است که میتوانید در مقاله هر آنچه که راجع به استیلن باید بدانیم در سایت ساپراگاز مطالعه فرمایید.

ترکیب گاز استیلن و شعله خنثی جهت بهبود کیفیت دوده صنعتی


لایه های دوده صنعتی تولید شده از شعله مخلوط گاز حاوی استیلن را می توان با محدودیت استفاده کرد زیرا ضخامت آن ها نامنظم است و همچنین به راحتی از سطحی که روی آن اعمال شده جدا می شود.
قبلاً تلاش هایی برای دستیابی به چسبندگی بهبود یافته لایه دوده به پایه با مخلوط کردن یک گاز پیشران به گاز آلی که قرار است قبل از فرآیند احتراق سوزانده شود، انجام شده است.
. این امر گازهای تشکیل دهنده شعله را با سرعت بیشتری به سمت سطح هدایت می کند و کیفیت لایه دوده به ویژه با توجه به قدرت چسبندگی آن بهبود می یابد.
برای مطالعه کاربرد و ویژگی های دوده صنعتی می توانید مقاله رابطه بین دوده و استیلن را مطالعه نمایید.
لایه ای از دوده صنعتی تولید شده به روش معمولی برای ریخته گری فولاد، نوارهایی با ضخامت کم هستند.هنگامی که نوارهای فولادی در چنین ضخامت‌های کم ریخته‌گری می‌شوند، فولاد مذاب روی یک نوار نقاله خنک‌کننده که از فولاد نیز ساخته شده است، ریخته می‌شود.
به منظور جلوگیری از ذوب فولاد مذاب با نوار نقاله خنک کننده که از زیر خنک می شود، نوار نقاله خنک کننده باید با روکش تهیه شود. در حال حاضر هیچ فرآیندی در دسترس نیست که با کمک آن بتوان پوشش های دائمی تولید کرد.
برای بهبود کیفیت و ضخامت لایه دوده صنعتی تولید شده، یک شعله قابل ملاحظه خنثی بر روی لایه دوده اثر می گذارد.
منظور از به طور قابل ملاحظه ای خنثی شعله گاز یا مخلوط گاز است که اثر اکسید کننده یا کاهش قابل ملاحظه ای ندارد.


ویژگی لایه دوده صنعتی بهبودیافته


این عملیات باعث یکپارچه شدن لایه دوده شده که به موجب آن ذرات دوده که به طور بسیار متنوع در سطح پوشش تشکیل می شوند با توجه به اندازه و توزیع و ضخامت لایه همگن می شوند.
لایه دوده اصلاح شده ، چگالی قابل توجهی پیدا می کند،که هر گونه نفوذ فلز مذاب را غیرممکن می کند.
ذرات دوده که در ابتدا نسبتاً درشت هستند معمولاً به کمتر از نصف اندازه اولیه خود کاهش می یابد.
. علاوه بر این، قدرت چسبندگی لایه دوده صنعتی بر روی مواد پایه افزایش می یابد.اثر دیگر این اصلاح که قابل مشاهده است، تغییر سطح لایه از سیاه مات به سیاه براق است. قابل مقایسه با رنگ سیاه ماشین با بالاترین درجه صافی سطح ممکن است.
این یک سطح تصفیه شده است که عملا فاقد زبری بوده و از آنجایی که معمولا دوده نباید در طول اصلاح(درمان) بعدی جمع شود و یا حذف شود،

بهتر است برای تصفیه بعدی از مخلوطی از گاز جدا کننده یا گاز سوختنی مانند گازاستیلن و اکسیژن استفاد شود.


به این ترتیب، رفتار خنثی گاز را می توان تضمین کرد، به طوری که شعله تولید شده با آن، چگالی بالاتری ایجاد می کند، یعنی کاهش تخلل لایه دوده، با کوچکترین اندازه ذرات قابل دستیابی.
با استفاده از این فرآیند ، می توان لایه دوده را در هر مورد در ضخامت لایه بهینه برای هر منظور تولید کرد.

چگونگی افزایش ضخامت لایه دوده هنگام ریخته گری فولاد


این کار با تسطیع لایه دوده به ضخامت نهایی مطلوب با کمک شعله ای که برای اکسید شدن تنظیم می شود، انجام می شود.
بدیهی است که در این حالت ابتدا لایه ضخیم تری از دوده بر روی سطح مربوطه رسوب می کند.
می توان لایه های قابل اعتمادی با ضخامت 5 تا 200 گرم تولید کرد. این روش امکان تطبیق لایه دوده را دقیقا با الزامات هنگام ریخته گری فولاد برای تشکیل نوارها فراهم می کند.
این شرایط ناشی از زمانی است که در طی آن فولاد ریخته گری شده با لایه تماس پیدا می کند، که باز هم به سرعت ریخته گری بستگی دارد، و انتقال حرارت از طریق لایه دوده که با سرعت ریخته گری مطابقت دارد.
نوار نقاله خنک کننده را می پوشاند که خنک شدن آن تضمین می کند که نوار ریخته گری به طور یکنواخت در انتهای قالب گردان یا نوار نقاله خنک کننده جامد می شود.
زمان تولید، یعنی زمانی که قرار است نوار بدون وقفه ریخته گری شود نیز نقش دارد.
لایه دوده تولید شده مطابق با اختراع را می توان با تمام این شرایط مطابقت داد.

تاثیر لایه دوده صنعتی بهبود یافته در عملیات ریخته گری


مزیت خاص استفاده از اختراع این است که طول عمر نقاله خنک کننده هنگام ریخته گری نوارهای نازک از فولاد می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد.
نشان داده شده است که دوده ای که با کاربرد شعله تولید می شود و متعاقبا تحت درمان قرار می گیرد، دارای خواص هدایت حرارتی عالی و استحکام لایه بالایی است.
خاصیت چسبندگی بر روی نوار نقاله خنک کننده به دست آمده با این فرآیند از یک طرف و قابلیت جدا شدن این لایه نسبت به محصول ریخته گری از طرف دیگر باعث خم شدن نوار پوشش داده شده بدون پوسته پوسته شدن لایه ها و عدم چسبندگی به آن می شود.
محصول ریخته گری این لایه همچنین تا حد زیادی در برابر ضربه جریان های سریع/جت های گاز مقاوم است.

بررسی شکل ظاهری دوده صنعتی

طبق آزمایش انجام شده ذرات دوده ته نشین شده روی سطح قالب عمدتأ شکل کروی داشته و اندازه آن ها حدود 20 نانومتر بود.
پس از واکنش با مذاب، شکل آن ها به دلیل گرافیتی شدن به چندضلعی تبدیل شد. با افزایش سرعت جریان اکسیژن تا 0.6 لیتر در دقیقه، مقدار باقیمانده دوده پس از عملیات حرارتی تقریبا ثابت نگهداشته شد، اما مقدار باقیمانده به سرعت با افزایش بیشتر نرخ جریان اکسیژن افزایش یافت.
میکروسکوپ الکترونی عبوری:
 
 
نمایش شماتیک تغییرات ریز ساختاری ذرات دوده در طول اکسیداسیون:
 
 
نمودارهای زیر تغییرات باقی مانده دوده صنعتی پس از گرم شدن تا 800 درجه سانتیگراد در هوا به عنوان تابعی از a) سرعت جریان استیلن بدون اکسیژن از پیش مخلوط شده و b) سرعت جریان اکسیژن با سرعت جریان ثابت استیلن 5 لیتر در دقیقه را نشان می دهد.
 
 

تغییرات الگوی XRD دوده صنعتی واکنش داده شده با مذاب:


نمودارهای زیر تغییرات الگو XRD دوده واکنش داده شده با مذاب را نشان می دهد که a)از گاز استیلن بدون اکسیژن از پیش مخلوط شده b) ازگاز استیلن با 0.4 لیتر در دقیقه اکسیژن از پیش مخلوط شده c) از گاز استیلن با 0.8 لیتر در دقیقه اکسیژن از پیش مخلوط شده d) از گاز استیلن با 1 لیتر در دقیقه اکسیژن از پیش مخلوط شده است.
شکل زیر تغییر نیمی از حداکثر عرض خط پیک دوده واکنش داده شده با مذاب به عنوان تابعی از سرعت جریان اکسیژن در سرعت جریان ثابت استیلن 5 لیتر در دقیقه را نشان می دهد.
نمودار زیر تغییر دمای قالب ریخته گری به عنوان تابعی از زمان با سرعت جریان متفاوت در طول دوده صنعتی را نشان می دهد.

3 Comments

  1. zoritoler imol گفت:

    I have been examinating out some of your articles and i can claim pretty nice stuff. I will definitely bookmark your blog.

  2. Somebody essentially lend a hand to make significantly posts I might state That is the very first time I frequented your web page and up to now I surprised with the research you made to create this particular put up amazing Excellent job

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *